Bij Smart Bulb draait alles om digitalisering, automatisering en vakkennis binnen de bloembollensector. Maar wie maken dit allemaal mogelijk? In Bollenpraat met Smart Bulb stellen we onze medewerkers aan je voor. Je leert ze écht kennen: van hun rol binnen het bedrijf tot hun ervaringen in de sector en wat hen motiveert. In deze editie spreken we met Bas!

Wat is je naam?  Bas Warmerdam
Hoe oud ben je?  34 jaar
Wat is je functie bij Smart Bulb?  Consultant


 

Hoe ben je bij Smart Bulb terechtgekomen?
“Ik ben bij Smart Bulb terechtgekomen vanuit mijn vorige baan. Ik werkte hiervoor namelijk al in de sector, bij de Bloembollenkeuringsdienst. In mijn rol had ik al veel contact met onder andere verschillende softwareleveranciers, waaronder Smart Bulb. Op een gegeven moment was ik toe aan iets nieuws, maar wel binnen de sector. Ik ben toen gaan nadenken met welke partijen ik regelmatig positief contact had gehad. Ik kwam uit bij Smart Bulb, toen nog Troublefree, en heb een open sollicitatie gestuurd."

Hij lacht: “Volgens mij had ik diezelfde week al een gesprek. Ze wisten op basis van mijn naam meteen wie ik was.”

Je benoemt al dat je ervaring in de sector had voor je bij Smart Bulb begon, kan je daar iets meer over vertellen?
“Ja, zeker. Ik werkte zo’n zes jaar bij een helpdesk voor een exportsysteem dat veel gekoppeld is aan Smart Bulb. Ik heb in die rol veel ervaring opgedaan binnen de sector, veel bedrijven gesproken en meegedacht over de werkprocessen. Toch wilde ik meer doen, maar wel graag in de vertrouwde sector. Nu werk ik iets meer dan 3,5 jaar bij Smart Bulb en kom ik bij veel bedrijven over de vloer, spreek ik meer bedrijven en ook echt met regelmaat. Niet alleen meer een klein stukje van het proces, maar echt van begin tot eind.”

Wat vind je het meest interessante aan werken in deze sector?
“In het begin had ik totaal geen kennis van de sector en wist ik niet dat er zoveel achter bloembollen zat. Ik dacht: ‘Nou, bloembollen, die koop je in de winkel of het tuincentrum. Ze halen het van het veld af en ze liggen in de winkel,’” vertelt hij lachend.

“Ik kwam erachter dat er toch een hele markt achter zit, met allerlei eisen naar het buitenland. Het was dus een stuk interessanter dan ik in eerste instantie dacht.”

Wat is jouw rol binnen het bedrijf en wat vind je het leukste aan je werk?
“Op papier ben ik softwareconsultant… maar ik heb zowat een kapstok nodig voor al die andere petten die ik opzet.” Bas is aanspreekpunt voor de ontwikkelaars van Smart Bulb, plant ontwikkelingen in en bespreekt deze, schrijft kennisartikelen voor de kennisbank, stuurt support en consultants aan, verzorgt nieuwsbrieven en schuift aan bij bijeenkomsten van softwareleveranciers als aanspreekpunt vanuit Smart Bulb.

“Wat ik het leukste vind aan mijn werk bij Smart Bulb? De afwisseling van de verschillende taken. Soms is het schipperen, maar ik hou ervan om veel verschillende dingen te doen. Ook is Smart Bulb flexibel als werkgever. Als er een taak is die je echt niet leuk vindt, of je hebt het gevoel dat je te veel hooi op je vork krijgt, wordt er gelijk gekeken naar een oplossing. Ook worden handvatten gegeven bij nieuwe taken. Zo heb ik een cursus gedaan over coachend leidinggeven; dat was erg leerzaam.”

Heb je een favoriete herinnering of bijzonder moment bij Smart Bulb?
“Ik ben vooral trots op hoe snel we kunnen schakelen. Als een klant belt met een spoedissue en we lossen dat binnen een dagdeel op, dat geeft echt voldoening. Soms zelfs binnen een paar uur. Dat maakt indruk bij klanten en geeft ze ook vertrouwen dat het opgelost wordt. Dit is wel een sterk punt van ons en iets waar ik terugkerend trots op ben.”

Heb je een persoonlijk doel voor dit jaar?
“Ik zou het tof vinden om meer klanten in de leliehandel binnen te halen. Die zijn al ver gedigitaliseerd, dus dat is een mooie uitdaging.”

Wat is jouw specialisme binnen het team?
“Ketenregister en EDI-Connect. Bij mijn vorige werk heb ik voor Ketenregister de helpdesk gedaan, dus ik weet hoe het achter de schermen werkt. Voor EDI-Connect heb ik ook al jaren meegewerkt. Daarnaast ben ik ook degene die advies geeft over koppelingen met externe systemen.”


Wie is Bas buiten Smart Bulb?

Wat doe je graag in je vrije tijd?
“Een goed boek van Stephen King doet het altijd goed. 22-11-1963 is een aanrader. Maar ik moet zeggen: na een lange dag werken en met twee jonge kinderen heb ik soms moeite om me te concentreren en ben ik allang blij als ik op de bank lig.”

Heb je een hobby of passie waar je helemaal in opgaat?
“Mijn smart home. Ik heb m’n hele huis gedigitaliseerd. Van bewegingssensoren tot automatisch uitschakelende stekkers. Het is een beetje een dure hobby, maar wel leuk.”
Hij voegt toe: “Het lijkt een beetje op mijn werk, maar dan thuis. Als iets niet efficiënt is, wil ik het verbeteren.”

Als je een dag iets totaal anders zou mogen doen, wat zou dat zijn?
“Dan zou ik wel eens bij een filmstudio willen meekijken. Hoe scènes worden opgebouwd, de trucages, de montage. Dat heb ik altijd wel interessant gevonden.”

Welke muziek, film of serie kan jij keer op keer luisteren of kijken?
“Op het moment luister ik veel naar Archspire, dit is heftige (technical) death metal. Retesnel en hard, gewoon ideaal om te kunnen concentreren. Daarnaast ben ik fan van Muse. Die live zien is echt een beleving. Ik heb ze een paar jaar geleden in Carré gezien en op het Malieveld.”

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
“Voor jezelf opkomen. Vroeger was ik te timide. Nu spreek ik me uit, zeg ik wat ik vind. Dat maakt echt verschil, ook in je werk.”

Als je jezelf in drie woorden zou moeten omschrijven, welke zouden dat zijn?
“Gedreven, humoristisch, en detailgericht.”

Wat zeggen collega’s over Bas?
Collega Michael vertelt dat Bas uitblinkt in zijn kennis en ervaring met Ketenregister. Johan bevestigt dat en noemt Bas een begrip binnen de klantenkring. Veel klanten vragen direct naar hem zodra er iets speelt rondom Ketenregister.

Ook intern is Bas iemand bij wie je met een gerust hart taken kunt neerleggen. Volgens Johan kun je erop vertrouwen dat het opgepakt wordt, door Bas zelf of door iemand anders. Daarmee is hij een rustpunt binnen het team en vrijwel altijd bereikbaar voor collega’s op kantoor. Zeker voor consultants die veel onderweg zijn, is dat waardevol.

Daarnaast is er altijd ruimte voor een grap. Een veelgehoorde uitspraak van Bas, vooral als er iets misgaat in een extern systeem: “Is het al weekend?” Dat kan zomaar op maandagochtend zijn, aldus Johan.
 

Benieuwd naar meer verhalen van het team? Blijf onze actualiteiten en socials volgen, want in Bollenpraat met Smart Bulb stellen we binnenkort weer een collega aan je voor!