WAM Pennings werkt al bijna 20 jaar samen met Smart Bulb. Het bedrijf heeft enorme stappen gezet in digitalisering, met Smart Bulb als fijne partner. Allan Visser: "Door Smart Bulb besparen we veel tijd en werken we efficiënter. Het helpt ons ook om beter in te spelen op veranderingen in de markt.

Lachende man leunt tegen een Toyota-heftruck in een magazijn. Op de achtergrond stapels houten pallets en houten kratten. Metalen wand zichtbaar rechts.

Wereldwijde bloembollenexpert: van teelt tot export
WAM Pennings is een compleet bloembollenbedrijf met een kwekerij van ongeveer 200 hectare. Het bedrijf beschikt over een eigen exportbedrijf dat de bollen van de kwekerij wereldwijd exporteert. Daarnaast is er een inpakbedrijf dat deze bollen verwerkt en klaar maakt voor verzending. Ook beschikt WAM Pennings over een preparatiebedrijf waar zowel zelfgekweekte als aangekochte bollen worden gekoeld en behandeld. Met export naar ongeveer 60 landen opereert WAM Pennings wereldwijd; van Japan, Korea en China tot Amerika, Canada en door heel Europa.  

Familiebedrijf 
"WAM Pennings is een echt familiebedrijf. In 1951 is het opgericht door mijn opa. Willem Adrianus Maria Pennings oftewel: WAM Pennings. Hij begon destijds met de kwekerij. In 1979 is mijn oom Simon in het bedrijf gekomen. Hij heeft het bedrijf verder laten groeien en zo kwam de export erbij," vertelt Allan trots. 

Complete Smart Bulb-mix bij WAM Pennings

WAM Pennings bestaat uit vier bedrijven en vormt het moederbedrijf, met daaronder drie volledig eigen zusterbedrijven die elk hun eigen specialisatie hebben. P. Hopman richt zich op bulkexport, waarbij kratjes bollen wereldwijd worden geëxporteerd. Damen Flowerbulbs is het inpakbedrijf, waar bollen worden verpakt met fotokaartjes en geleverd aan onder andere tuincentra en supermarkten.

Het derde bedrijf, De Ruyter en Son B.V., is gespecialiseerd in de preparatie van bollen, waarbij ze worden gekoeld en behandeld voor optimale verwerking in kassen, met export over de hele wereld. "In totaal zijn het vier bedrijven met allemaal hun eigen Smart Bulb-specialisaties. Ik durf wel te zeggen dat onze groep de meest complete Smart Bulb-mix is en wij bijna alle modules van de Smart Bulb software wel gebruiken."

Man in een dikke jas werkt aan een computerscherm in een metalen behuizing. Op het scherm zijn tabellen zichtbaar. Op de achtergrond elektriciteitskabels en gereedschap.

"Wat ik erg waardeer is dat Smart Bulb zelf ook initiatieven neemt, bijvoorbeeld met het automatiseren van Ketenregister"
Allan Visser

Close-up van een hand die een scanner vasthoudt, gericht op een stapel houten kratten met barcodes. Links een deel van een heftruck zichtbaar.

Smart Bulb zorgt voor volledige traceerbaarheid

Smart Bulb transformeerde de kwekerij volledig. Waar ze voorheen plantlijsten in Excel bijhielden, hebben ze nu een volledig digitaal systeem. Dit systeem biedt direct inzicht in wat waar geplant is, berekent oogstprognoses en ondersteunt ze bij datagedreven beslissingen. Ook de processen rondom de kubskistenadministratie zijn gemoderniseerd. Waar vroeger kaartjes werden opgeplakt of krijt werd gebruikt, worden nu de kisten en locaties gescand met barcodes. Dit zorgt voor volledige traceerbaarheid. 

Automatisering van verpakkingen 
Naast de kwekerij zijn ook andere bedrijfsprocessen volledig geautomatiseerd. Denk aan de verpakkingsmodule, receptenmodule en orderpicken. "Deze digitalisering heeft de efficiëntie verhoogd en het aantal fouten aanzienlijk verminderd."

Datagedreven werken met Smart Bulb 

Met de Smart Bulb software heeft het bedrijf toegang tot waardevolle data die direct toepasbaar is. Of het nu gaat om voorraadbeheer, verkoopprognoses of operationele processen; alles is inzichtelijk. “De digitalisering bespaart ons tijd, maakt ons werk efficiënter en helpt ons beter in te spelen op veranderingen in de markt," aldus Allan. 

Efficiëntie en inzicht 
De digitalisering heeft niet alleen de processen versneld, maar ook de besluitvorming verbeterd. "Dankzij Smart Bulb analyseren we verkoopcijfers per vierkante meter en zien we direct welke soorten goed presteren. Beslissingen zijn hierdoor beter onderbouwd, wat ons helpt om efficiënter en winstgevender te werken."

Tablet gemonteerd in een heftruck, met een scherm dat een overzicht toont van locaties en cellen. Op de achtergrond een magazijnruimte met houten wanden.
Jonge kweker staat in tulpenveld kijkend op de tablet in zijn handen.

Koppeling tussen Ketenregister en Smart Bulb

Bij WAM Pennings is Ketenregister een flinke software-uitdaging. Als gebruiker heb je twee opties: alles handmatig invoeren via de internetpagina van Ketenregister – een tijdrovende klus – of gebruikmaken van de koppeling tussen Smart Bulb en Ketenregister. 

“Voor ons werkt die koppeling ontzettend goed. Het is gebruiksvriendelijk en bespaart enorm veel tijd. Bij een van onze zusterbedrijven hebben we daardoor het kantoorwerk van drie naar één persoon teruggebracht, simpelweg omdat we de Smart Bulb-koppeling intensiever zijn gaan gebruiken. Dat heeft ons veel opgeleverd en bevalt erg goed.”

"Dankzij Smart Bulb zijn onze beslissingen beter onderbouwd, wat ons helpt efficiënter en winstgevender te werken"
Allan Visser

Smart Bulb neemt eigen initiatief

Allan: "Wat ik erg waardeer is dat Smart Bulb zelf ook initiatieven neemt, bijvoorbeeld met het automatiseren van Ketenregister. Dat is iets waar exporteurs zich niet snel aan wagen, maar Smart Bulb pakt het gewoon op. Dat vind ik echt enorm waardevol." Daarnaast is Allan ook te spreken over de doorlooptijd van nieuwe ontwikkelingen. "In andere branches kan het soms wel één tot twee jaar duren voordat iets ontwikkeld is. Bij Smart Bulb gaat dat een stuk sneller. Vaak is het al klaar vóór het nieuwe seizoen begint."

Man in een heftruck van Toyota, bedienend naast een stapel grote houten kratten. Op de achtergrond stapels banden en een magazijn met metalen wanden.
Smart Bulb softwareconsultant in gesprek met kweker in een fabriekshal.

Ondersteuning van Smart Bulb

"Als ik vragen of feedback heb, neem ik contact op met Smart Bulb-consultant Joshua. Als ik er niet uitkom, lost hij het op of komt hij langs om samen zaken door te spreken. Dat werkt goed voor ons. De reactietijd is snel, dus eventuele problemen worden altijd vlot opgelost," vertelt Allan. 

WAM Pennings maakt ook gebruik van het Smart Bulb supportabonnement. "Veel van mijn collega’s bellen mij niet meer, maar rechtstreeks naar Olaf van de supportafdeling van Smart Bulb. Dat is erg prettig. Die persoonlijke ondersteuning maakt écht het verschil voor ons." 

Man staat bij houtenkrat met bollen tussen hoge stapels kratten

Allan Visser
"Mijn naam is Allan Visser en mijn opa heeft dit mooie familiebedrijf opgericht in 1951. Op mijn vijftiende begon ik hier met een bijbaan en in 2019 trad ik officieel toe tot het bedrijf. Ik ben verantwoordelijk voor alle logistieke processen binnen al onze bedrijven. Omdat logistiek en IT nauw met elkaar verbonden zijn, werk ik ook veel met Smart Bulb."

Wil je meer weten over Smart Bulb?

Waarom wij de geschikte software- en kennispartner zijn voor jouw bedrijf? We komen graag eens een kop koffie drinken en voorzien je graag van meer informatie.

Anti-spam
Typ bovenstaande code over.